Wybór koloru elewacji to inwestycja na lata. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, marka Weber opracowała aplikację, która pozwala szybko, sprawnie i w łatwy sposób przygotować wizualizację wymarzonej fasady. Koloryelewacji.pl pomagają inwestorom w podjęciu decyzji dotyczącej finalnego koloru budynku. Aplikacja umożliwia też wygenerowane gotowego pliku, z którym można udać się do punktu sprzedaży, by zakupić wybrany produkt.
Piękna i modna elewacja – o czym należy pamiętać?
Wybór koloru elewacji nie może wynikać z przypadku, gdyż ma ona ogromny wpływ na wygląd budynku. Jest wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę podczas wyboru sposobu jej wykończenia. Przede wszystkim warto przyjrzeć się kształtowi oraz stylowi budynku – zupełnie inne odcienie sprawdzą się w przypadku domu nowoczesnego, a inne w przypadku klasycznego. Kolor fasady powinien także dobrze współgrać z już istniejącymi elementami zewnętrznymi – dachem, oknami, drzwiami i bramą garażową. Nie można pominąć także kwestii związanej z tym, jaki wpływ na kolor ma światło i struktura tynku. Mianowicie podczas każdej pory dnia światło inaczej się rozprasza, zmienna jest też jego intensywność i kąt padania, zatem usytuowanie budynku też ma wpływ na postrzeganie odcieni. Dodatkowo struktura tynku, a zwłaszcza jej chropowatość, jest kolejnym czynnikiem, który wpływa na to, jak widzimy dany kolor. Od danej powierzchni zależy bowiem, jak na tynku będzie odbijało się światło.
Stonowana kolorystyka największym trendem
Od kilku sezonów niezmiennie największym zainteresowaniem wśród kolorów stosowanych na elewacjach są te neutralne. Według badania BCMM, najczęściej wybierana jest szarość w rozmaitych odcieniach – w ciągu dwóch ostatnich lat na jej zastosowanie zdecydowała się niemal połowa badanych architektów (49%). Tuż za nią znalazły się biele (40%), natomiast na trzecim miejscu – beże (17%). Zdecydowana większość respondentów (79%) stosowała w projektach fasad jednorodną kolorystykę – 63% wybrało szarości, 46% beże, a 25% inne odcienie, głównie biele. Co ciekawe, aż 81% badanych architektów odpowiedziało, że w swoich projektach postawili na kontrastowe zestawienia kolorów – głównie biel z grafitem (71%). Badani architekci przewidują, że w ciągu najbliższych pięciu lat najbardziej popularne kolory elewacji nie będą znacząco odbiegały od obecnie stosowanych – ich zdaniem najbardziej popularne będą szarości (40%) i biele (32%). Dlatego też inwestorzy coraz częściej stawiają na neutralne kolory, ponieważ dzięki temu zyskują pewność, że ich domy przez kolejne lata będą wpisywały się w trendy.
Elementy dekoracyjne – zwieńczenie elewacji
Obecnie trendem jest dekorowanie elewacji wstawkami np. drewnianymi czy kamiennymi. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez BCMM – Omnibud Architekci w 2021 roku na grupie 350 architektów – połączenie tynku z drewnem (75% respondentów) oraz tynku z kamieniem (69%) to najczęściej stosowane przez architektów rozwiązania dekoracyjne stosowane w ostatnich dwóch latach. Nieco rzadziej wykorzystywane były wstawki z cegieł klinkierowych (62%) czy betonu architektonicznego (59%).
Aplikacja, która pomoże w podjęciu decyzji
Aplikacja przygotowana przez markę Weber daje możliwość zwizualizowania fasady w rozmaitych odcieniach. Można tutaj korzystać z gotowych projektów lub wgrać zdjęcie swojego domu i zobaczyć, jak wygląda w różnych kolorach. Program oferuje blisko 400 odcieni tynku do wyboru wpisujących się w aktualne trendy, ale co ważne – można tworzyć w nim także własne palety kolorów. Dodatkowo aplikacja umożliwia dobór elementów dekoracyjnych do wizualizacji, dzięki czemu można stworzyć całościową wizję swojego wymarzonego domu. Intuicyjny interfejs aplikacji połączony z szybkością działania w mgnieniu oka pozwoli nam sprawdzić, które rozwiązanie jest najlepsze dla naszej elewacji.
Choć może się wydawać, że dobór odpowiedniego koloru elewacji domu może przysporzyć trudności, dzięki wsparciu aplikacji, którą można znaleźć pod adresem kolorylewacji.pl jest zupełnie odwrotnie. Tworzenie wizualizacji, a później przenoszenie jej na budynek, może być naprawdę przyjemne.
Źródło badania: badanie BCMM – badania marketingowe sp. z o.o., BCMM – Omnibud Architekci, próba N=350 architektów, technika CATI, październik 2021 r.